Allmänna villkor
Åldersgräns
Åldersgräns vid distanshandelsköp är 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift.
Betalningssätt och avgifter
Vår fysiska butik är kontantfri och du kan betala med kort eller Swish. Kunder som har konto hos oss kan efter kreditprövning även betala via faktura.
I nätbutiken använder vi Shopify Payments vilket innebär att du på ett säkert sätt kan betala med kort eller via betaltjänsten Klarna. Klarna ger dig möjlighet att dela upp din betalning eller betala via faktura. För mer detaljerad information om betalning via Klarna se Klarnas användarvillkor.
Priser
Samtliga priser från Linoljebaren är i svenska kronor och inklusive 25% moms, förutom böcker som har en momssats på 6%.
Giltighetstid och fel i publicering
Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att varor kan utgå eller slutförsäljas.
Outlösta paket
Om du inte hämtar ut de varor du beställt förbehåller sig Linoljebaren rätten att debitera dig en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen.
Leveranser
Om beställd vara finns i lager, och ev. brytpastor och färgbrytningsrecept finns tillgängliga, så skickar vi normalt din order från vårt lager inom 1–2 vardagar. Varor som inte lagerhålls eller är tillfälligt slut i lager kan i vissa fall skickas direkt till dig från leverantör på vår begäran. De beställs då direkt av oss men är beroende av leverantörens leveranstider. Vid snabb direktleverans till dig tillkommer fraktkostnader, om inte leverans kan samordnas med ordinarie lagerbeställning.
Leveranstider kan variera mellan produkter så för mer exakt leveranstid se produktsida. Leverans sker endast inom Sverige.
Transportskada
Vid eventuell transportskada, reklamera försändelsen utan dröjsmål till utlämnaren. Utifrån synliga skador är att betrakta som transportskador.
Ångerrätt (14 dagar) och öppet köp (30 dagar)
I enlighet med lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger har du alltid 14 dagar ångerrätt på varor köpta via e-handel från den dag varorna mottogs. När vi fått tillbaka varan och förpackningen och konstaterat att dessa är i nyskick, kommer vi att inom 30 dagar betala tillbaka det belopp du betalat för varan samt avgifter. Om du beställt fler varor än de du returnerar betalar vi dock inte tillbaka avgifterna, detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt. Returnerade varor ska vara i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackning. Faktura/följesedel skall alltid bifogas vid ångerköp. Paketera varan väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakten.
Du har rätt till 30 dagars öppet köp. För att detta skall gälla måste förpackningen till produkten du köpt vara obruten. Är förpackningen till varan oöppnad kan du alltså inom 30 dagar returnera varan och få pengarna tillbaka. Är förpackningen bruten gäller inte öppet köp.
Bruten kulör återtages ej.
Returadress:
Linoljebaren
Linnégatan 1
561 32 Huskvarna
Skicka alltid med följesedeln och returnera väl förpackat. OBS! Kontakta alltid oss innan du skickar varor i retur.
Reklamation
Kontakta oss innan du returnerar en vara på info@linoljebaren.se och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, följesedel-/ordernummer, vad som är fel och din kompletta adress. Vi återkommer därefter till dig med vidare instruktioner. Om du ombedes skicka in varan till oss så återkommer vi med en fraktsedel som ska användas för reklamationsärendet. Vi kan inte garantera mottagande av produkter som returneras till oss utan vår vetskap i förväg och kan således inte ta ansvar för dessa. Skicka alltid med följesedeln och returnera väl förpackat i emballage utöver originalförpackning.
En vid leverans trasig eller felexpedierad vara bör returneras inom 14 dagar. Du som konsument har enligt KKL rätt att reklamera en vara inom 3 år från köpet, reklamationen skall ske inom ”skälig tid” från det att felet upptäckts. Reklamation som sker inom 2 månader från köpet räknas alltid som skälig tid. Önskas pengar åter för varan räknas detta som ångerköp, se information under rubriken ”ångerrätt”.
Integritetspolicy
Se separat sida för att ta del av Linoljebarens integritetspolicy.
Ändringar i Köpvillkor
Om vi ändrar våra köpvillkor kommer vi att publicera ändringarna här, med datum för ändringen. Vi rekommenderar att du regelbundet läser igenom våra köpvillkor.
Villkorsdatum 2025-01-01